Mar
2015

Chabenec 2015

Pohorie: Nízke Tatry Termín: 9.5.2015 Odchod: 6.00 hod.

Nízke Tatry predstavujú samostatný celok rozprestierajúci sa v centrálnej časti Slovenska. Delia sa na dva podcelky nesúce názvy podľa najvyšších vrchov. Na západe je to Ďumbierska časť podľa najvyššieho vrchu Ďumbiera 2043 m a na východnú časť Kráľovohoľskú podľa Kráľovej hole 1948 m. Rozdeľuje ich cesta č. 72 v sedle Čertovica. Hlavný hrebeň tvorí takmer 80 km dlhý súvislý hrebeň s nadmorskou výškou 1500 – 2000 m. Má prevažne hôľnato-skalnatý povrch. Svojou rozlohou je najväčším národným parkom na Slovensku. Nízke Tatry tvoria rozvodie najdôležitejších vodných tokov: Váhu, Hrona, Hnilca a Hornádu. Všetky tieto rieky pramenia pod Kráľovou holou.

Naša túra sa začína za sedlom Prievalec 1102 m a osadou Železné. Zelenou turistickou značkou pôjdeme k horárni Kapustisko a pokračujeme do horskej osady Magurka 1050 m, ktorá vznikla v stredoveku ako banícka osada. Z Magurky ideme spočiatku vozovou cestou a ďalej pokračujeme čoraz strmším a namáhavejším výstupom až na hôľnatú zníženinu hrebeňa, do sedla Ďurkovej. Tu sa napojíme na červeno značenú cestu hrdinov SNP. Nasleduje dlhý rovnomerný výstup širokým hôľnatým chrbtom Chabenca. Sprava sa pripojí modrá a spolu s ňou ideme cez malú priehybku na najvyšší bod Chabenca. Chabenec 1955 m, je to mohutný horský hôľnatý masív medzi sedlom Ďurkovej a Kotliskami. Z vrcholu sú nádherné kruhové výhľady. Vraciame sa naspäť cez Ďurkovú 1750 m. Je to málo výrazný skalný vrchol, dvíhajúci sa v hlavnom hrebeni na Zámostskú hoľu 1612 m. Kto chce, môže žltou značkou zostúpiť popri zrúcaninách budovy bašovne na Magurku a do Železného, alebo pokračovať cez sedlo Latiborskej hole 1547 m, kde je tiež odbočka, modrou na Magurku. Zdatnejší pokračujú krátkym výstupom na hôľnatý vrchol Latiborskej hole 1648 m. Strmo zostupujeme a traverzujeme blízky vrchol Veľkej hole 1640 m a širokou rovnou pláňou trávnatým chodníkom pokračujeme do sedla pod Skalkou 1476 m. Tu opustíme červenú magistrálu a žltou značkou zostupujeme vpravo do lesného pásma a dobre vychodeným chodníkom, strmým klesaním zostúpime do Liptovskej Lúžnej 717 m.

Časy: Železné 970 m – Kapustisko 0,30 hod. – Magurka 1050 m, 1,00 hod. – sedlo Ďurkovej 1709 m, 3,00 hod. – Chabenec 1955 m, 3,45 hod. – sedlo Ďurkovej 4,20 hod. – Ďurková 1750 m – sedlo Zámostská hoľa 1591 m, 5,05 hod. – Magurka 6,05 hod. – Kapustisko 6,35 hod. – Železné 7,20 hod.

Sedlo Zámostská hoľa 1591 m, 5,05 hod. – sedlo Latiborskej hole 1547 m, 5,25 hod. – Latiborská hoľa 1648 m, 5,55 hod. – sedlo pod Skalkou 1476 m, 6,55 hod. – Dolné Želiská 8,05 hod. – Liptovská Lúžna 8,35 hod.

Hrebeňom Nízkych Tatier

V deviaty májový deň, aj keď nie práve slnečný, si Klub turistov Šurany vybral za svoj cieľ výstup na Chabenec. Hory odjakživa priťahovali ľudí svojou majestátnosťou, tajomnosťou, bohatstvom a krásou. Nízke Tatry sú našim tretím najvyšším horstvom. Hlavný hrebeň tvorí takmer 80 km dlhý súvislý val s nadmorskou výškou od 1500 do 2000 m. Má prevažne hôľnato-skalnatý povrch. Túru sme začínali za sedlom Prievalec, odkiaľ sme vychádzali skalnatou a po kalamite rozbahnenou cestou k horárni Kapustisko a ďalej do malej horskej osady Magurka 1050 m s drevenými i murovanými domčekmi. Vznikla v stredoveku ako banícka osada. Od 13. stor. sa tu ťažilo zlato, striebro a antimón. Ťažba zanikla v roku 1923. Opúšťame Magurku a pokračujeme čoraz strmším a namáhavejším výstupom. Dolina sa postupne mení, občas sa brodíme i v snehu a strmým zalesneným svahom stúpame serpentínami na hrebeň Ďurkovej. Občas musíme obchádzať alebo prekračovať povyvaľované stromy. Po chvíli vystúpime na bočný hrebeň, kde les končí a nasleduje kosodrevina, neodmysliteľná drevina našich hôr, pripomínajúca korunu na hlavách končiarov. Vystupujeme až do sedla Ďurkovej, kde sa napájame na nízkotatranskú magistrálu – cestu hrdinov SNP. Nasleduje dlhý, rovnomerný výstup širokým hôľnatým chrbtom, miestami po snehových poliach. Za nami sa ukázal Salatín a pred nami štíty zahalené v hustej hmle. Pokračujeme v stúpaní bez výhľadov až na vrchol Chabenca 1955 m, cieľ našej túry. Z Chabenca je za pekného počasia rozsiahly kruhový rozhľad, ale mliečna hmla nám to neumožňovala. Po odfotení a krátkej prestávke nasledoval spiatočný zostup do sedla Ďurkovej a ďalej hrebeňom cez skalnatý vrchol na Zámostskú hoľu 1612 m, kde sme opustili hrebeňovku a strmo klesajúcim lesným chodníkom sme zostúpili na Magurku. Zastavili sme sa v reštaurácii, zložili ruksaky a vychutnali si krátky oddych. Ešte máme pred sebou vyše hodinový posledný úsek stúpania do sedla Prievalec 1102 m. Po vyjdení z reštaurácie nás však prekvapil drobný dážď a tak si obliekame pršiplášte a blatistým chodníkom prichádzame k autobusu. Nasleduje cesta domov. Skončil sa pekný májový deň a už sa tešíme na ďalšiu túru, ktorá nás zavedie do Rakúskych Álp.