Jan

Pohorie: Tríbeč
Dátum a čas odchodu: 06. 02. 2016 o 07:00
Miesto odchodu: AS Šurany

Tríbeč členíme na dve základné jednotky. Je to južnejšia skupina Zobora ukončená jej najvyšším vrchom Žibricou a skupina Veľkého Tríbeča 829 m, ktorý je najvyšším vrchom pohoria. Pohorie patrí do rozvodia riek Nitra na západe a Žitava na východe.

Túru začíname v obci Velčice 224 m, v doline Čerešňového potoka. Nad obcou je vybudovaná vodná nádrž. Ideme žltou turistickou značkou ulicou a ďalej pokračujeme lesom miernym stúpaním popri horárni pod Lyscom až do sedla pod Lyscom, kde odbočíme vľavo tvarovou značkou k drevenému prístrešku a strmým výstupom po skalách vystúpime na vrchol Veľkého Lysca 547 m. Z vrcholu zostúpime späť dolu a po neznačkovanom chodníku popod skalné steny vysoké až 50 m s rozsiahlymi skalnými útvarmi prídeme k skalnému oknu – v Tríbeči ojedinelý útvar. Vraciame sa naspäť do sedla a pokračujeme žltou značkou ďalej lesom, miernym klesaním na rázcestie, kde pokračujeme vpravo /sledovať značku/, až prídeme ku kostolu sv. Juraja z 10. stor., ktorý je spolu s kostolom Jurko – kostolík sv. Juraja v chotári obce Blatnica pod vrchom Marhát, najstaršou zachovanou predrománskou architektonickou pamiatkou na Slovensku. Od kostolíka je nádherný výhľad na Kostoliansku kotlinu. Zostúpime do obce Kostoľany pod Tríbečom 245 m, nachádzajúcej sa v doline potoka Drevenica. Prejdeme cez obec k rázcestníku, kde sa stretáva červená a žltá značka. Pokračujeme ďalej po žltej značke, po starej vozovej ceste do sedla pod Gýmešom. Žltú značku sledujeme aj ďalej a príjemnou lesnou cestou prídeme na rázcestie Pod Studeným hradom, na ktorom odbočíme žltou tvarovou značkou k vyhliadke Studený hrad 432 m /výhľadový bod v zmiešanom lesnom poraste, významné skalné útvary/. Z vrcholu skál sú výhľady na Remitáž, Žibricu, hrad Gýmeš a zalesnený hrebeň Tríbeča. K rázcestiu Pod Studeným hradom a do Sedla pod Gýmešom sa vrátime rovnakou cestou a odbočíme vľavo na zelenú značku, ktorá vedie lesom a lúkou k hradu Gýmeš, ktorý leží v nadmorskej výške 514 m, v lokalite Dúň na strmom kremencovom brale uprostred lesov. Hrad, pôvodne gotický z 2. pol. 13. stor. bol postavený na mieste staršieho hradiska. V roku 1576 hrad spustošili Turci a v roku 1618 Betlenove vojská. Obývaný bol do r. 1865 a od r. 1885 je opustený, dnes ako ruina. Od hradu zostupujeme ďalej zelenou značkou, zo skupiny skál klesáme k oploteniu areálu Jelenska Gaštanica. Ide o umelo založený lesný porast z roku 1240, ktorý vysadili Forgáčovci. Táto výsadba gaštana jedlého sa zachovala dodnes ako druhá až tretia generácia s prirodzenou obnovou. Najstaršie stromy dosahujú vek až 350 rokov. Zelená značka vedie okolo najstarších exemplárov gaštana jedlého. Tento chodník počas zberu gaštanov býva uzavretý! Lesnou cestou prídeme k rázcestiu Pod Gaštanicou 344 m. Tu odbočíme vpravo na červenú značku, známu ako Ponitrianska magistrála, ktorou prídeme nenáročným terénom do Kostolian pod Tríbečom 245 m.

Časy: Velčice 224 m – horáreň pod Lyscom 0,45 hod. – sedlo pod Lyscom 1,15 hod. – Veľký Lysec 547 m, 1,35 hod. – sedlo pod Lyscom 1,50 hod. – Kostoľany pod Tríbečom 245 m, 2,25 hod. – sedlo pod Gýmešom 3,10 hod. – Studený hrad 432 m, 3,20 hod. – sedlo pod Gýmešom 3,30 hod. – Gýmeš 514 m, zrúcanina hradu 3,45 hod. – Pod Gaštanicou 344 m, 4,05 hod. – Kostoľany pod Tríbečom 245 m, 4,30 hod.

Na potulkách v Tríbečskom pohorí

Prvú februárovú sobotu organizoval Klub turistov Šurany výlet do blízkeho Tríbečského pohoria, ktoré je vidieť aj z nášho mesta. Prevládajú tu listnaté, najmä bukové a dubové lesy, len ojedinele sa vyskytujú menšie ihličnaté porasty. Kto by čakal, že v tomto zalesnenom pohorí sa nachádzajú aj dva nevšedné skalné útvary. Prvým je skalná brána na južnom predvrchole Zobora nazývanom Pyramída 556 m, neďaleko vrcholových brál. Druhý, zaujímavý prírodný výtvor sa nachádza v skalných bralách Veľkého Lysca. Túru začíname v obci Velčice 224 m. Pokračujeme lesom, miernym stúpaním popri horárni až do sedla pod Lyscom, kde odbočujeme tvarovou značkou na vrchol. V hustom lesnom poraste nás prekvapili mohutné skalné steny vysoké až 50 m. Udivujú veľkosťou, strmosťou a rozložitosťou skalných amfiteátrov, lahodnosťou veží, vežičiek a previsov. Nasleduje strmý výstup na vrchol Veľkého Lysca 547 m. Naskytnú sa nám pekné výhľady na Javorový a Medvedí vrch, Veľký Tríbeč, Žibricu a na hrad Gýmeš. Po krátkom odpočinku a zhotovení vrcholovej fotografie strmo schádzame k turistickej útulni a neznačkovaným chodníkom pokračujeme popod skalné steny na západ od vrcholu, kde sa nachádza sústava stien popretínaná zvislými trhlinami. V jej vrcholovej časti sú dve skalné okná. Po prehliadke Lysca zostupujeme lesnou cestičkou ku kostolíku sv. Juraja, pochádzajúceho z 10. storočia. Je to unikátna románska stavba, národná kultúrna pamiatka stojaca na vyvýšenine nad malebnou obcou Kostoľany pod Tríbečom. Pokračujeme ďalej cez obec žltou značkou po starej vozovej ceste, až vystúpime do sedla pod Gýmešom. Ďalej príjemnou lesnou cestou prídeme na rázcestie Pod Studeným hradom, na ktorom odbočíme tvarovou značkou na vyhliadku Studený hrad 432 m. Sú tu vysoké skalné útvary, odkiaľ sa nám naskytli vynikajúce výhľady na Žitavskú pahorkatinu a zalesnený hrebeň Tríbeča, z ktorého vyčnievajú zrúcaniny hradu Gýmeš, cieľ našej ďalšej cesty. Vrátime sa späť do sedla pod Gýmešom a pokračujeme lesom a lúkou na hrad Gýmeš. Nachádza sa v nadmorskej výške 514 m v lokalite Dúň na strmom, kremencovom brale uprostred lesov. Hrad, pôvodne gotický pochádza z 2. pol. 13. stor. a bol postavený na mieste staršieho hradiska. Obývaný bol do roku 1865, dnes z neho zostali iba múry, ako svedok dávnej histórie. Z hradu sa nám naskytol kruhový výhľad na mohutný masív Veľkého Tríbeča. K učupeným domom Kostolian pod Tríbečom , ktoré sa zdajú byť na dosah, smeruje naše ďalšie putovanie. Lesným chodníkom obchádzame zrúcaninu po západnej strane a skupinou skál strmo klesáme k oploteniu areálu Jelenecká gaštanica. Ide o najstarší umelo založený lesný porast gaštana jedlého. Najstaršie stromy dosahujú vek až 350 rokov. Lesnou cestou prídeme k rázcestiu Pod Gaštanicou 344 m a Ponitrianskou magistrálou, nenáročným terénom prídeme do Kostolian pod Tríbečom 245 m, kde a naša pekná slnečná túra končí. Najbližšia túra nás zavedie na Sandberg a hrad Pajštún.