Aug

Pohorie: Súľovské vrchy
Dátum a čas odchodu: 03. 11. 2018 o 06:00
Miesto odchodu: AS Šurany

Súľovské vrchy sú rozlohou neveľký horský celok rozprestierajúci sa medzi údolím Rajčianky a Váhom, približne v trojuholníku Žilina – Považská Bystrica – Rajec a predstavujú najrozsiahlejšie zoskupenie skál na Slovensku, mimo Vysokých Tatier.

Príroda tu dokázala vymodelovať rôzne bizarné tvary mimoriadne fotogenické. Vyznačujú sa výnimočnou pestrosťou povrchových tvarov. Vznikli tu stĺpovité bralné vyvýšeniny a sieť dolín, ktoré miestami vytvárajú celé skalné mestá. Najvyšším vrchom Súľovských skál je Žibrid 867 m, na jeho vrchole sú mohutné skalné bralá. Východiskom našej túry je Hričovské Podhradie 320 m. Obec sa vyvíjala ako podhradie hradu Hričov. Prvá zmienka o obci je z roku 1469. Nachádzal sa tu panský majer na pestovanie obilia a chov oviec. Na okraji obce sú mohutné skaly. Z obce vychádzame červenou turistickou značkou prudkým stúpaním , až odbočíme k hradu Hričov 564 m. Hrad bol vybudovaný pred rokom 1254. Do hradu sa vstupovalo bránou zasekanou do skalného podložia. Pod ochranou samostatne stojacej hranolovej veže bol prístupný palác. Na západnom svahu je malá jaskyňa s náleziskom veľkomoravskej keramiky. V 15. stor. bol hrad viackrát obliehaný a menil majiteľov. V 17. stor. svojou polohou a neveľkou rozlohou nevyhovoval dobovým vojenským požiadavkám a postupne chátral. Z hradu pokračujeme červenou značkou na Roháč – Čiakov, čo je významná križovatka turistických trás. Tu opúšťame hrebeň a prudko klesáme po žltej značke do kotliny. Asi po piatich minútach prechádzame popri Obrovskej bráne v Slopoch – najvyššej v pohorí. Po chvíli nás chodník zavedie úzkou štrbinou na rázcestie na lúke, odkiaľ vedie tvarová značka k jaskyni Šarkania diera. Je dlhá asi 60 m a vznikla mechanickým rozpadom zlepenca na puklinách. Od jaskyne sa vrátime tou istou cestou späť a pokračujeme stále žltou značkou pekným chodníkom popod skaly na lúku pri Kamennom hríbe 400 m. Potom spolu z červenou značkou zostúpime k chate Súľov.

Časy: Hričovské Podhradie 320 m, – hrad Hričov 564 m, 0,45 hod. – Roháč – Čiakov 1,45 hod. – Pod Šarkance 2,15 hod. – Šarkania diera 731 m, 2,30 hod. – Pod Šarkance 2,45 hod. – lúka pri Kamennom hríbe 400 m, 3,35 hod. – chata Súľov 360 m, 4,00 hod.

Za krásami Súľovských skál
Prvú novembrovú sobotu organizoval Klub turistov Šurany turistiku v Súľovských vrchoch, ktoré sú ozdobou stredného Považia. Prechod ich najkrajšími časťami patrí k turistickým lahôdkam. Tento novembrový deň bol mimoriadne krásny. Letné dušičkové počasie pokračovalo aj po sviatku Všetkých svätých. Veď vlani sme koncom októbra robili výstup vo Veľkej Fatre z Kráľovej Studne na Krížnu 1574 m, kde sme sa brodili v snehu a pre silnú snehovú fujavicu sme sa vzdali výstupu na Ostredok. Na túru sme vychádzali z Hričovského Podhradia a červenou turistickou značkou sme po lesnom chodníku strmším stúpaním vyšli až na hrad Hričov. Je to zrúcanina hradu na výraznom strmom brale vo výške 567 m, ktorý bol vybudovaný pred rokom 1254. Z vrchu sa nám naskytol pekný výhľad na široké okolie a mesto Bytča. Od hradu strmo zostupujeme k drevenému altánku a pokračujeme chodníkom plným lístia. O chvíľu sa k nám pridáva aj zelená značka a strmo vystúpime na Roháč – Čiakov , čo je križovatka viacerých turistických chodníkov. Nasleduje strmý zostup po žltej značke listnatým lesom v blízkosti skalných brál a ihiel do hlbokej kotliny. Odrazu prechádzame popri Obrovskej bráne, najväčšej v celom pohorí. Strmým svahom vystupujeme pod oblúk brány. Nasleduje početné fotenie a potom veľmi strmý a nepríjemný zostup, miestami zabezpečený skobami a rebríkmi. Pri zostupe sa ešte pozrieme na bránu, ktorá nám z väčšej diaľky pripomína srdiečko. Musíme sa však pozerať aj pod nohy, lebo korene stromov ukryté pod množstvom lístia sa občas nepríjemne šmýkajú. Kocháme sa pohľadom na vysoké biele skaly, ktoré sa vynímajú nad nádherne sfarbeným listnatým lesom, ktorý hrá pletou farieb od žltej až po červenú. Po schádzaní roklinou nás chodník zavedie na rázcestie na lúke. Tu po krátkom oddychu vystupujeme tvarovými značkami k jaskyni Šarkania diera. Dolu si nechávame batohy a strmo po skalách za pomoci skôb a rebríkov vystupujeme k jaskyni. Je to prírodná pamiatka. Z informačnej tabule sa dozvedáme, že jaskyňa pozostáva zo 60 metrov dlhej, strmo stúpajúcej chodby a má 10 metrov vysoký vchod. Vytvorila sa v zlepencoch vplyvom rozpúšťacej činnosti priesakových vôd s oxidom uhličitým. Jaskyňa je významným paleontologickým a archeologickým náleziskom z konca doby kamennej a bronzovej. Našli sa tu hlinené, kostené a kamenné výrobky. Opatrne schádzame a vraciame sa späť na lúku. Po celý čas obdivujeme krásnu scenériu obrovských skál. Novembrové slniečko nás hrialo celou cestou, ktorú sme išli iba v letných tričkách. Vďaka počasiu sme mali nádhernú túru, na ktorej sme zhotovili množstvo pekných fotografii. Nakoniec sme zostúpili k chate Súľov a kúsok po ceste sme sa vydali do obce, kde sme tradične v reštaurácii ukončili nádhernú túru.