May
2014

Mixnitz

Lokalita: Rakúsko,Štajersko Termín: 14.6.2014 Odchod: 5.00

Charakteristika: Obľúbený tradičný výlet nás zavedie do Rakúskej spolkovej krajiny Steiermark na západný okraj Fischbacherských Álp, geomorfologického celku známeho predovšetkým vďaka významnému hôľnatému hrebeňu v jadrovej časti medzi vrcholmi Pretul-Stuleck. Hoci pohorie patrí do tvz. Centrálnych Álp, ktoré sú budované prevažne kryštalickými horninami, aj tu sa nachádza obalová vápencová séria, ktorá má ďaleko väčšiu reliéfnu členitosť a teda i vyšší turistický potenciál. Okrem jaskýň a iných krasových javov sa tu pôsobením vody vytvorili hlboké vápencové doliny. Najkrajšia z nich má názov Medvedia tiesňava. Jej útroby sú sprístupnené sieťou rebríkov ktoré prekonávajú prevýšenie 450m. Zážitok z prechodu tiesňavy je umocnený návštevou na dvoch horských chatách a výstupom na najvyšší bod tejto oblasti – skalnatú výhľadovú dominantu Hochlantsch 1720m.

Pár faktov o tiesňave Bärenschützklamm (Medvedia tiesňava): Roklina bola pre turistický ruch prvý raz sprístupnená pred viac ako sto rokmi a v roku 1978 bola vyhlásená za prírodnú pamiatku (dodnes sú v nej zakázané akékoľvek horolezecké aktivity). Systém drevených rebríkov a lávok bol vybudovaný v roku 1901. Od roku 1948 sa o údržbu turistického chodníka starajú členovia Alpenclubs (Alpského klubu), konkrétne sekcia Mixnitz des Österreichischen Alpenvereines (Rakúske alpské združenie Mixnitz). V roku 1997 sa roklinou prehnala obrovská búrka, ktorá zničila väčšinu lávok a rebríkov. Našťastie členovia klubu trasu opravili počas niekoľkých rokov (na niektorých miestach môžete vidieť torzá kovových rebríkov a konzoly v skalách, ktorými si pracovníci pri oprave pomáhali). V rokline sa nachádza 49 drevených rebríkov a 115 drevených lávok a mostíkov s počtom 2900 stupienkov, celkovo na dĺžke 1400 m. Prevýšenie v rokline je 450 m – vstup sa nachádza vo výške 750 m a východ z rokliny vo výške 1200 m. Otvorená je od 1. mája do 30. októbra. Do rokliny sa vstupuje približne po hodine cesty od parkoviska. Vstupné pre školské skupiny je 2,60 €/dieťa, deti vo veku od 6 do 16 rokov taktiež 2,60 €, pre dospelých 3,50 € a skupiny nad 30 členov 3,00 €/osoba (vedúci skupiny má vstup voľný). Parkovné je bezplatné, no počítajte s tým, že roklina je veľmi populárna a už od skorého rána plná turistov. Ak prídete neskôr, nemusíte nájsť parkovacie miesto a budete musieť auto nechať niekde v obci Mixnitz. Pre autobusy je vstup do obce Mixnitz zakázaný. Upozorňujem, že roklina je jednosmerná!

Opis trasy: Po príchode autobusa na parkovisko pod lesom pôjdeme širokým chodníkom v lese. Asi o hodinu prídeme k vstupnej bráne do tiesňavy Bärenschützklamm. Potom ešte kúsok medzi skalami v lese na začiatok takmer súvislej drevenej cesty. Po drevených rebríkoch, ktoré sú viac či menej naklonené, ale dobre chránené zábradlím, budeme stúpať čarokrásnymi zákutiami, ktoré vymodelovala voda v bielom vápenci. Keď si budeme myslieť, že už budeme na konci, zistíme, že ani zďaleka nie. Až po prekonaní 450 výškových metrov sa dostaneme na zarovnanú časť ku chate Wh. z. Guten Hirten. Tu si môžeme posedieť a občerstviť sa. Po kvetnatých lúkach prejdeme k ďalším chatkám na skalnatý hrebeň kde sa nachádza horský kostolík vsadený do skalnej steny a ďalšia horská chata. Serpentínami sprava vystúpame na krásne vyhliadkové bralo s krížom vrchola Hochlantsch. K chate zídeme po rovnakej trase, potom širokými serpentínami kamenistým chodníkom a neskôr štrkovou cestou až k vstupnej bráne pod tiesňavou. K autobusu sa vrátime trasou zhodnou s výstupovou. Mixnitz, parkovisko 492m – Hans Kerrl heute, vst. brána do Medvedej tiesňavy 752m – Medvedia tiesňava – Almgasthaus Zum Guten Hirten 1260m – Steirischer Jokl 1398m – Hochlanstch 1720m – späť k Almgasthaus Zum Guten Hirten – Schweigerbauer – Hans Kerrl Heute 752m – Mixnitz parkovisko 492m.

Čistý čas túry – 7hod.

S pohybom za zdravím, krásou a poznaním. Členovia OZ Klubu turistov Šurany sa 14. 6. 2014 vybrali pozrieť k našim susedom do Rakúska, spolkovej krajiny Steiermark, na západný okraj Fischbacherských Álp. Autobus nás už o piatej ráno odvážal z autobusovej stanice v Šuranoch do Rakúskej obce Mixnitz, ležiacej v údolí rieky Mur. Vystúpili sme na železničnej stanici a pokračovali pešo cez upravenú obec, nad ktorou sa týčia skalné steny. Za obcou nasledovala široká štrková a pohodlná cesta, ktorá neustále stúpala. Asi po poldruha hodine sme prišli k pokladni pri vstupe do jednej z najkrajších vápencových dolín Bärenschutzklamm – Medvedia roklina. Po zaplatení vstupného sme vstúpili do rokliny, ktorej história má viac ako sto rokov. Údajne už v roku 1901 bol vybudovaný prvý systém pomôcok na obdivovanie krás skalných stien a divokej vody. Dnes sa v tiesňave nachádza 164 perfektne osadených a zabezpečených drevených rebríkov, mostíkov a lávok s počtom 2900 stupienkov, v celkovej dĺžke 1400 m. Každý jeden rebrík je očíslovaný kovovým štítkom, a tak sme pekne mohli sledovať priebeh našej túry. Prevýšenie rokliny je 450 m. Obdivovali sme krásy skalných strmých stien, kaskády a mohutné vodopády, čarokrásne zákutia, ktoré vymodelovala voda v bielom vápenci. V závere nás čakal pomerne strmý výstup poslednými rebríkmi až k číslu 164, odkiaľ nasledovalo ďalšie stúpanie lesom. Iba pár metrov od chodníka zbadáme pasúceho sa zdatného kozorožca s dlhými rohmi. Nasledovalo ešte asi 10 minútové stúpanie kamenistou cestou až na čistinku s drevenou chatou, kde nasledoval zaslúžený oddych. Počasie bolo priam ideálne a tak sme sa vyhrievali na slniečku ako jašterice. Po krátkom občerstvení nasledovalo ďalšie stúpanie lesným chodníkom do sedla, kde sa nachádzala ďalšia chata s vyhliadkovou terasou. Od chaty schádzame krátkou odbočkou k malej kaplnke Schusserlbrunn, postavenej pod kolmou skalnou stenou Hochlatschu. Vraciame sa späť k chate. Les postupne prechádza do kosodreviny a nasleduje namáhavý výstup po hladkých kameňoch. Cestou pozorujeme ďalších pasúcich sa kozorožcov, až vystúpime na vrcholový hrebeň a už je na obzore veľký drevený kríž. Ešte prekonať po hrebeni sedlo a nasleduje posledný úsek po hladkých kameňoch na najvyšší vrchol ku krížu. Zdolali sme najvyšší vrch v okolí – Hochlantsch 1720 m. Nasleduje nádherný kruhový výhľad na všetky strany, na jazero Teichmalsee a v diaľke na zasnežené vrcholy Álp. Zostupovali sme tou istou cestou až k chate. Od chaty schádzame spočiatku mierne po ceste, no potom dolu úzkym kamenistým chodníkom až na miesto, kde sme vstupovali do tiesňavy a tou istou trasou do Mixnitzu, odkiaľ o devätnástej hodine odchádzame domov. Aj keď sme sa vrátili neskoro v noci, s dnešnou túrou sme boli nadmieru spokojní. Ďalšia akcia nás zavedie do Západných Čiech.