Jan

Pohorie: Pohronský Inovec
Dátum a čas odchodu: 09. 03. 2019 o 07:00
Miesto odchodu: AS Šurany

Pohronský Inovec sa rozkladá východne od Tríbeča. Západnú hranicu vytvára údolie Žitavy a východnú hranicu tvorí údolie Hrona. Pohorie sa prudko dvíha z pahorkatín Podunajskej nížiny

. Na severe susedí s Vtáčnikom a Štiavnickými vrchmi. Pohorie je sopečného pôvodu. Najvyšší vrch je Inovec 901 m. Veľkú časť pohoria pokrývajú listnaté lesy, prevažne dubovo-hrabové s prímesou buka. Južnú časť tvorí skupina Veľkého Inovca a severnú skupina Vojšína 819 m. Túru začína jedna skupina v Novej Bani. Je to staré banské mesto. Baníctvo sa tu začalo rozvíjať v 13. storočí, keď ju po objavení zlata osídlili mešťania z Kremnice a Pukanca. R. 1345 jej kráľ Ľudovít Veľký udelil mestské privilégiá a povýšil na slobodné kráľovské mesto. Vychádzame od žel. stanice 205 m, žltou turistickou značkou na rázcestie a na Zvoničku 355 m, ktorej objekt bol postavený v roku 1874 ako pútnické miesto. Pokračujeme cestou do Kohútova 345 m, kde v roku 1863 za nedostatku vody ovca vyhrabala prameň pitnej vody. Ďalej modrou značkou pokračujeme k rázcestníku Predný Šarvíz 520 m, odkiaľ žltou značkou začneme stúpať takmer do protismeru k rozhľadni na vrchu Háj, odkiaľ sú najkrajšie vyhliadky na trase náučného chodníka s najvyšším bodom 625 m. Vrchol Hája má 712 m a je budovaný ryolitmi, ktorého vlastnosti najmä jeho tvrdosť, pevnosť a odolnosť voči obrusovaniu ho predurčili ako veľmi kvalitnú surovinu na výrobu mlynských kameňov. Ťažil sa tu vo viacerých kameňolomoch a priamo na mieste sa aj nahrubo opracovával. Stopy po výrobe možno dodnes vidieť. Masív Hája je porastený dubovým a bukovým porastom, miestami aj borovicami. Od rozhľadne zostupujeme žltou značkou a asi po 20 min. chôdze je krátka odbočka k bani Klingsbittner. Ďalšia krátka odbočka vľavo je na Havraniu skalu. Z vrcholu je pekný výhľad na Štiavnické vrchy a dolu pod nami na železničnú stanicu. Čaká nás ešte výstup na posledný vyhliadkový bod – Červenú skalu 400 m. Za svoj názov vďačí červenkastej farbe horniny – ryolitu, z ktorého je bralo vybudované. Patrí k najkrajším vyhliadkam do údolia Hrona a na stráne Pohronského Inovca . Zostupujeme žltou značkou na Zvoničku a rovnakou cestou naspäť do Novej Bane. Zdatnejší turisti budú vychádzať zo Žarnovice 220 m, červenou, kde sa napoja na modrú a tou prídu na Predný Šarvíz, prejdú na žltú 3,20 hod. a ďalej budú pokračovať podľa popisu.

Časy: Nová Baňa vlak – rázcestie 215 m, 0,15 hod. – Zvonička 348 m, 0,50 hod. – Kohútovo 345 m 1,15 hod.– Predný Šarvíz 520 m 1,40 hod. – Háj 625 m 2 hod. – Červená skala 400 m 2,50 hod. – Zvonička 3,10 hod.– Nová Baňa 3,45 hod.