Jan
2013

Veľká Homola

Pohorie: Malé Karpaty Termín: 16.3.2013 Odchod: 7,00 hod. Dôležitý oznam!!! Z dôvodu veľkého záujmu o akciu pôjdu dva autobusy. Znamená to, že sa bude v autobuse vyberať doplatok 1,50E na osobu. Ak s týmto doplatkom nesúhlasíte, je možné sa z akcie odhlásiť, no najneskôr 7 dní pred konaním akcie a uhradená suma vám bude vrátená.

Malé Karpaty sa tiahnu od Dunaja pri Devíne a pokračujú severovýchodne v dĺžke okolo 100 km po Nové Mesto nad Váhom. Šírka masívu sa mení od 15 km medzi Lozornom a Jurom, až po úzku horskú priečku pri Prašníku, širokú iba 2 km. Na západe susedia s Borskou nížinou, na juhovýchode s Podunajskou nížinou, na severozápade s Myjavskou pahorkatinou a na severovýchode s Považskou pahorkatinou. Najvyšším vrchom sú Záruby 767 m. Túru nastúpime v obci Píla 240 m, nad ktorou sa týči hrad Červený Kameň vo výške 339 m. Vybudovaný bol v rokoch 1537 – 1556 ako renesančná pevnosť. Jej základom sa stala hradbami pospájaná štvorica nárožných kruhových bášt z troch strán obklopenú priekopami a vysokými násypmi. Pálfiovci po roku 1583 dostavbou ďalších krídiel objekt premenili na šľachtické sídlo. Teraz je v priestoroch hradu múzeum s cennou zbierkou nábytku. Z obce Píla vyrazíme po žltej turistickej značke cez potok , ďalej medzi domami a lesom stúpame na ďalšie rázcestie, kde sa napojíme na modrú značku Pred vrchmi 375 m, a po nej vystúpime na vrch Kukla 564 m. Na vrchole sa nachádza rozhľadňa s výhľadom na Malé Karpaty a Podunajskú pahorkatinu. Z vrcholu pokračujeme ďalej po modrej značke na rázcestie Tri kopce 420 m, odtiaľ znova po žltej značke ideme lesom k Zochovej chate 450 m. Odtiaľto budeme pokračovať po červenej značke, ktorá nás ďalej povedie vedľa prírodného kúpaliska a vyššie oblúkom okolo hvezdárne na Veľkú homoľu 709 m s rozhľadňou. Neďaleko sú skalné útvary Traja jazdci – cvičné horolezecké skaly. Odtiaľto sa vrátime kúsok späť po červenej k rázcestníku Nad hvezdárňou 580 m, ďalej po žltej značke chodníkom po plochom chrbte na Zámčisko 468 m s pekným pohľadom na Modru a Podunajskú pahorkatinu. Ďalej nás povedie modrá značka do Harmónie. Časy: Píla 240 m, – Pred vrchmi 0,30 hod. – Kukla 564 m, 1,15 hod. – Tri kopce 1,50 hod. – Zochova chata 2,30 hod. – Tisove skaly 2,45 hod. – Nad hvezdárňou 3,10 hod. – Veľká homoľa 709 m, 3,35 hod. – Nad hvezdárňou 3,55 hod. – Harmónia 260 m, 5,00 hod.

…a takto nám bolo:

Slnečný deň v Karpatoch

Autobus zastane v malej dedinke Píla pri Modre. Teší nás, že dnešnú túru už absolvovuje aj hlavný plánovač túr Gabriel Jóžeffi. Chvíľu kráčame po asfaltke, z pravej strany po nás z výšavy pokukuje mohutný spoločník: hrad Červený Kameň. Snaží sa aj slniečko. Po víchricových dňoch, ktoré pripravila ešte stále panujúca zima, sú nám lúče slnka veľmi vzácne. Jeho farbu má aj turistická značka, ktorá nás vedie do bukového lesa. Strmina hneď na začiatku. Nikto nereklamuje, skôr sa sústredíme na vrstvu belostného snehu, ktorá je čím ďalej tým výdatnejšia. Ocitáme sa pri prvom smerníku Pred vrchmi a žltá značka sa nám zmení na modrú. Širokým oblúkom v západnom smere nás povedie k Zochovej chate. Medzizastávkou je vrch Kukla v nadmorskej výške 564 m. Po drevených rebríkoch vystúpime na rozhľadňu, odkiaľ je pekný výhľad na okolitú krajinu. Najviac nás zaujíma juhozápadný smer a vrch Veľká Homoľa, pretože tam smerujú naše ďalšie kroky. Na rázcestí Tri kopce sa oddelí značka modranského banského náučného chodníka, ponúka informácie o histórii baníctva v tejto oblasti. My pokračujeme po žltej. Kráčame po širokej lesnej ceste, pod nohami nám šuchoce čerstvo napadaný marcový sneh. Onedlho míňame chatu UK a ocitáme sa v priestore Zochova chata. Po krátkej zastávke a malom občerstvení vykročíme po červenej značke. Míňame prírodné kúpalisko a s váhaním naberáme smer zjazdovka. Breh je strmý, zľadovatený a čo je problém, nevidíme značku. Fúka chladný vietor a začína husto snežiť. Vyplatilo sa však vydržať: na konci zjazdovej trate nájdeme smerník Tisové skaly. Dnes sa pohybujeme v priestore, kde je možné rozlične kombinovať trasy, tak vzniká veľa variantov. Niektorí členovia klubu vyšli po Zochovu chatu a odtiaľ sa smerovali do cieľa, niekto si k chate pridal ešte Tisové skaly. V popise dnešného klubového dňa v Malých Karpatoch trasa A pokračuje ďalej. Onedlho míňame hvezdáreň. So záujmom sledujeme kupolu, ktorá sa otáča, v hvezdárni využívajú zariadenia, s ktorým sa dianie na oblohe dá sledovať aj cez deň. Nasledujúci úsek dnešnej trasy je zážitkom, ktorý zjednotí námahu výstupu s krásou zimy a nezabudnuteľnými výhľadmi. Chvíľami sa brodíme snehom po strmom svahu, chvíľami sa šmýkame. Priťahuje nás dvadsaťmetrová rozhľadňa, na ktorej rozoznávame postavičky turistov smerujúcich po schodoch hore-dolu. Vyzerá to ako orloj. V nadmorskej výške 709 metrov si vydýchneme, posilníme sa jedlom a stávame sa súčasťou turistického orloja. Kruhový výhľad z rozhľadne je tým, čo ostane v myšlienkach. „Kvôli tomuto okamihu sa oplatilo sem prísť,“ zaznieva veta, ktorá ukryje námahu a očakávanie každého turistu. Na vrcholovej ružici rozmiestnenej po zábradlí čítame rozličné vzdialenosti, napríklad 30 km do nášho hlavného mesta a 60 km na Zobor k Nitre. Z rozhľadne nás čaká niekoľkominútová odbočka k Skalným jazdcom, príležitosť pre fantáziu, zamyslenie. Je to pôsobivé miesto, kde hrou prírodných síl, vznikli vysoké skalné útvary, pripomínajúce troch jazdcov. V lesnej tíšine sa dá posedieť na lavičkách, hoci v tomto zimnom čase určite len krátko. Zasneženým lesom sa vraciame späť na Veľkú Homoľu a odtiaľ po červenej značke strmým zostupom k rázcestníku Nad hvezdárňou. Snehové záveje, slnko, ktoré sa sklonilo k západu, dlhé tiene stromov, farebné kontrasty a celá nádhera prírody akoby pripomínali prosbu lesa z Veľkej Homole: „ Milý človeče, vypočuj prosbu moju, opatruj ma a chráň i pre veky budúce. Čo láska k lesu vytvorila, nech dobrá vôľa zachová..“ O spolužití človeka s prírodou vypovedá aj ďalší bod našej dnešnej trasy – Zámčisko. Od 7.storočia to bolo miesto, ktoré slúžilo ako útočisko obyvateľov z okolitých oblastí, aj v období Veľkej Moravy či Uhorska. Dnes je odtiaľ krásny výhľad na Modru. Čaká nás posledný úsek po modrej značke. Vedie nás popri potoku, ale i cez potok bez lávok až do Harmónie. Stretáme sa všetci, autobusom znie potlesk organizátorom. Členov turistického klubu spoľahlivý šofér dopraví podvečer naspäť do Šurian.