Apr
2012

Vysoké Tatry

Pohorie: Vysoké Tatry Termín: 31. 8. – 2. 9. 201218 Odchod o 5.30 z AS Šurany

Vysoké Tatry sú tvorené stovkami skalných veží a štítov, s hlbokými dolinami zdobenými množstvom priezračných vodopádov a plies. Najväčšie Tatranské pleso je Morskie Oko. Nachádza sa v Doline Rybiego potoku vo výške 1394 m, má rozlohu 35 ha a hĺbku 51 m. Druhé najväčšie pleso je Wielki Staw v Doline Pieciu Stawow Polskich vo výške 1668 m, má rozlohu 34 ha a hĺbku 79 m. Je nielen najhlbším tatranským plesom, ale aj najväčším, čo sa týka objemu vody. Najvyššie položené je Modré pleso v Malej Studenej doline vo výške 2192 m a s rozlohou 0,68 ha. Najvyšším končiarom je Gerlach 2655 m. Územie Vysokých Tatier patrí k dvom úmoriam: k Baltskému moru s prítokmi Visly a Popradu a k Čiernemu moru s prítokom Dunaja a Váhu. Najvyššie položeným turistickým strediskom je Štrbské Pleso 1350 m. Jeho príťažlivosť umocňuje rovnomenné ľadovcové pleso o rozlohe 19,8 ha a s hĺbkou 20 m.

1. deň: Zo Štrbského Plesa červenou magistrálou začíname mierne vystupovať lesnou cestou až na Trigan 1481 m, odtiaľ takmer vodorovne riedkym porastom a otvoreným terénom s výhľadom do Mengusovskej a Zlomiskovej doliny popri studničke až k mostu cez Hincov potok, ktorý vyteká z Hincovho plesa a ktorého hladina sa zrkadlí v závere Mengusovskej doliny. Veľké Hincovo pleso má rozlohu 20,08 ha a je najväčšie na slovenskej časti Tatier. Dosahuje hĺbku 53 m. Jeho scenériu dotvára mohutná kulisa Mengusovských štítov. Odtiaľ pokračujeme mierne hore na rázcestník nad Popradským Plesom 1494 m. Na brehu plesa stojí chata kpt. Morávku. Ďalej budeme pokračovať modrou značkou do Mengusovskej doliny. Miernym výstupom prechádzame najprv lesom, potom kosodrevinou k rázcestníku nad Žabím potokom. Tu odbočíme doprava na červenú značku a hneď strmo vystupujeme kamenistým chodníkom v kosodrevine vedľa obrovského balvana, nazývaného Hincova skala. Začíname vystupovať dosť strmo početnými serpentínami do kotliny Žabích plies. Stúpame krátkymi, ale strmými zákrutami. Miestami stúpanie prekonávame pomocou železných reťazí. Po skalnom chodníku prídeme až k chate pod Rysmi 2250 m. Je to najvyššie položená chata v Tatrách. Od chaty pokračujeme do sedla Váha 2340 m. Odtiaľ vystúpime na vyhliadkový vrchol Rysov 2499 m. Má dva vrcholy, druhý 2503 m. Je to hraničný vrchol a zároveň najvyšší vrch Poľska a tiež aj sprístupnený turistickou značkou. Červená značka pokračuje ďalej na Czarny Staw 1583 m a na Morské Oko. Z Rysov sa vraciame späť tou istou cestou, až na Popradské Pleso. Tu je možnosť odbočiť žltou značkou popri brehu plesa, ku kaplnke Symbolického cintorína pod Ostrvou. Zostupujeme asfaltkou na zastávku elektrickej železnice 1280 m. Časy: Štrbské Pleso – Poprad. Pl. 1,15 hod. – rázc. Nad Žabím potokom 1,50 hod. – chata 3,50 hod. – sedlo Váha 4,05 hod. – Rysy 4,35 hod. – chata 5,05 hod. – rázc. 6,30 hod. – Poprad. Pl. 7,00 hod. – Poprad. Pleso zastávka 7,50 hod. 2. deň: Starý Smokovec – najstaršia tatr. osada 1010 m, nachádzajúca sa na úbočí Slavkovského štítu. Dominantou Smokovca je Grandhotel z roku 1904. Je tu aj drevený rím. kat. kostol z roku 1894. Zo Smokovca ideme na Hrebienok 1285m pešo 0,45 hod., alebo pozemnou lanovkou. Z Hrebienka, červenou magistrálou, širokým chodníkom prídeme na poľanu Kamzík. Na Starolesnianskej poľane sa nachádza Rainerova chata, ktorá je najstarším stojacím turistickým objektom Vys. Tatier. Postaviť ju dal Juraj Rajner v roku 1863. Pôsobil ako správca kúpeľov v Smokovci. V roku 1884, v jej susedstve pribudla chata Kamzík a zo starej kamennej chaty sa na dlhé roky stal sklad. Chatu Kamzík v roku 1980 asanovali. Toto miesto sa nazýva poľana Kamzík. Pokračujeme cez most, ponad Veľký Studený potok a dlhými serpentínami v lese, na železný most cez Obrovský vodopád. Terén sa stáva otvorenejší, s krásnym výhľadom do Malej a Veľkej studenej doliny. Za chvíľu prídeme k rázc., kde sa napojíme na zelenú značku a prídeme k Zamkovského chate 1475 m. Chatu postavil v roku 1943 horský vodca Štefan Zamkovský. Pokračujeme Malou Studenou dolinou na horný koniec lesného pásma. Pred nami je Veľký svah , sutinové úbočie s početnými serpentínami stúpajúcimi dosť strmo hore až k Téryho chate 2015 m, pri Piatich Spišských plesách. Chatu postavili v roku 1899 a nesie meno banskoštiavnického lekára Edmunda Téryho 1856 – 1917. Od chaty pokračujeme žltou značkou spolu zo zelenou, vstupujeme do kotlinky pod Sedielkom k rázc. Zostúpime na dno kotlinky a na druhej strane po serpentínach stúpame strmo hore. Výstup uľahčujú železné reťaze, upevnené až do Priečneho sedla 2352 m, nachádzajúce sa v rázsoche Prostredného hrotu. Zo sedla zostupujeme do Veľkej Studenej doliny, veľkým oblúkom k Zbojníckej chate 1960 m. Postavili ju v roku 1907. Od roku 1984 sa rekonštruovala a v roku 1998 úplne vyhorela. Teraz tam stojí úplne nová chata. Zostupujeme modrou značkou až na Starolesniansku poľanu, kde sa križujeme s červenou, po ktorej sme išli a pokračujeme modrou k Vodopádom Studeného potoka, kde sa napojíme na zelenú – pekný pohľad na vodopády a kaskády. Vystúpime k Bílikovej chate a na Hrebienok, odkiaľ zostúpime do Smokovca. Časy: Starý Smokovec – Hrebienok 0,45 hod. – poľana Kamzík 1,00 hod. – Zamkovského chata 1,30 hod. – Téryho chata 3,30 hod. – Priečne sedlo 5,00 hod. – Zbojnícka chata 6,30 hod. – poľana 8,20 hod. – Vodopády Studeného potoka 8,25 hod. – Hrebienok 8,40 hod. – Starý Smokovec 9,10 hod. 3. deň: Zo Štrbského Plesa ideme žltou značkou, Mlynickou dolinou k lyžiarskym mostíkom a lesnou cestou krátkymi serpentínami až pod vodopád Skok. Vystupujeme už miernejšie vedľa plesa nad Skokom 1801 m, Nižným Kozím plesom 1942 m, krátkou, ale strmou serpentínou nad Capie pleso 2075 m až do Bystrého sedla 2300 m. Zo sedla zostupujeme do Furkotskej doliny. Ozdobou očarujúcej ľadovcovej doliny je dvojica nádherných plies, ktoré nesú meno po slávnom švédskom botanikovi Wahlenbergovi. Vo vrchnej časti doliny leží Vyšné 2157 m, s rozlohou 5,18 ha, a na druhom stupni sa rozprestiera menšie Nižné Wahlenbergove pleso 2053 m. Zostupujeme až k rázc., kde sa napojíme na červenú a zídeme na Štrbské Pleso. Časy: Štrbské Pleso – vodopád Skok 1,25 hod. – Bystré sedlo 3,30 hod. – rázc. Na červenú 6,30 hod. – Štrbské Pleso 7.00 hod.